Новини, якi надихають!
Пiдтримати
Звяжіться з нами

Суспільство

Щось ви перегнули з журбою, або Як ми деканонізували Кобзаря. Це Vidro – бренд, який зазіхнув на «святе»

Опубліковано

На перший погляд їхні картини можуть здаватися провокативними, а хтось і взагалі називає їх вандалізмом. Вони беруть класичний портрет Тараса Шевченка – одного з символів української культури – і осучаснюють власним артом. Їхнє мистецтво – це не лише художня експресія, а й справжній акт протесту, підтримки активних світових рухів та розкриття сьогодення через вирізки реальності. 

Що змусило братів зі Львова зафарбувати очі великому Кобзареві? Чому їхнє мистецтво викликає такі суперечливі реакції? Як привернути увагу соціуму до важливих проблем через анонімність власних постатей – команді ШоТам розповіли засновники артплатформи Vidro.

Сергій та Андрій

засновники артплатформи Vidro

Наш бізнес розпочався за келихом пива

Сергій: Ідея популяризувати українську культуру в сучасному погляді виникла раптово. Якось ми з братом зустрілися на вихідних, щоб приємно провести час і випити пива. Під час зустрічі ми обговорювали різні цікаві концепції заробітку в Україні. На той час я займався фотографіями, а Андрій створював мурали. Ми розглянули кілька ідей і вирішили зайнятися українським артом. Замовили кілька картин на OLX, придбали балони з фарбою і розмалювали перший портрет Шевченка. 

Андрій: Перша картина, яку ми створили, – портрет Шевченка 1973 року. У 1972-1975 роках у Львові на вулиці Зеленій працювала офсетна фабрика, що друкувала картини Шевченка за мотивами портретів Крамського. У радянські часи ці роботи масово тиражувалися. Власне, їх ми і скуповували, адже це було чимось унікальним, таким, що вже ніколи не повториться. 

Ми нанесли Тарасу на очі рожеву фарбу як акт протесту. Дивно, що люди реагують на це якось неоднозначно, адже ми бачимо у цьому естетичну цінність. Це своєрідний тест на консерватизм: якщо це тебе обурює, то ти консерватор. Стрімкіше глянь на це з іншого ракурсу, знайди власний сенс у цьому. 

Наші арти стали особистим відчуттям соціуму 

Андрій: Ми спостерігали певні тенденції надмірного консерватизму, які призводили до того, що люди не були відкриті до змін, не були готові до чогось нового. На нашу думку, це негативно впливає на розвиток України на шляху до демократичного європейського соціуму. Це біль, з яким нам щоденно доводилося зіштовхуватися.

Згадаймо бодай шкільну програму, де про Шевченка розповідають лише як про мученика, а не просту людину, яка також уміла радіти цьому життю. Наш бренд став сублімацією цих переживань, ми помістили ці постійні проблеми в своєрідний арт, де можна відшукати щось позитивне. 

Сергій: У нас немає конкретної формули, яка б дозволяла створити певну експресію. Часто ми з братом сідали та веденням неконструктивних діалогів просто доходили до ідей, які хотіли б реалізувати. За три роки, звісно, розробили певну структуру для створення написів, але часто беремо натхнення і зі зовнішніх джерел. Це можуть бути вірші Шевченка, відео з ютубу та інші ресурси, які надихають нас. А ми розвиваємо ідею у процесі діалогу.

Картина «Daddy Bandera» від артплатформи Vidro.

І тут Стус каже Медведчуку: «Що ти, пес?»

Андрій: Усе більше ми почали розмальовувати картини Шевченка саме як акт протесту проти його канонізації. Однією з наших перших робіт була картина «Creepack Lives Matter». У той час активісти всього світу боролися проти расової нерівності та насильства щодо темношкірих людей у межах руху Black Lives Matter. У мене був бекграунд приналежності до хіп-хоп культури, тож я дуже поважав цей рух. І тут ми з братом усвідомлюємо, що колись в Україні існувало кріпацтво. Що далі? Поєднали два приклади нерівності та вийшли з цим до аудиторії.

Читайте також: «Такі були у Бандери, Франка та Шевченка». Як донеччанка Тетяна Зез відтворює вишиті сорочки легендарних українців

Картина «Перегнули з журбою» стала втіленням нашого розуміння того, як недооцінюється постать Шевченка. Після шкільної літератури багато українців асоціюють поета з журливим дідом, чиє життя було сповнене страждань. Проте біографи та історики, що досліджували життя Шевченка, свідчать, що він таким не був. Після звільнення з кріпацтва він насолоджувався свободою та радів життю. Він сублімував негативні емоції й переживання у творчості, залишаючи негаразди в поезії. Тому цей «культ журби», що присутній у нашому суспільстві, є токсичним і потребує переосмислення. 

Картина «West side» зображує Бандеру з пов’язкою на голові. Це відсилка до американської культури, де існує поняття «Вест-Кост». Таким чином Бандера виступає як свого роду західний прототип, пов’язаний з цією культурою. Однак культовою стала картина «Daddy Bandera», оскільки тоді поширювався тренд на пісню «Батько наш Бандера».

А «Що ти, пес» – це картина зі Стусом, яка готувалася до NFT-колекції задовго до повномасштабного вторгнення. Це ситуативний арт, що виник після затримання Віктора Медведчука (проросійський політик, кум російського президента, адвокат Стуса, – ред.) Це був двоповерховий меседж – звернення до Медведчука, що він – пес.

Зайвих грошей не буває, все йде в бізнес

Андрій: На перший закуп картин і балонів з фарбою ми витратили приблизно 70 тисяч гривень. Початково придбали 30 картин, а згодом, протягом місяця, зробили додаткові інвестиції в худі. Утім перший наш одяг був жахливої якості, бо ми закупили його доволі дешево. Тож доволі швидко ми зрозуміли, що варто покращити якість продукції. Почали шукати нових підрядників, підбирати тканини, досліджувати технології друку.

Я колись був великим прихильником секонд-хенду і майже ніколи не купував новий одяг. Але якось звернув увагу на худі, яке було дорожче, ніж я зазвичай міг собі дозволити. Це спонукало мене задуматися: чому саме ця річ підштовхнула мене до купівлі? Я зрозумів, що головна причина – худі викликало в мені сильні емоції, воно розповідало про мою особистість. Так з’явилася ідея створювати картини на одязі, щоб люди могли виражати індивідуальність, демонструючи свої цінності та погляди на соціум. Протягом пів року ми зуміли розвинути виробництво, а після сезону худі почали виготовляти футболки. 

Сергій: Нині ми маємо як старі, так і нові картини, які створюємо з нуля. Крім того, у нас є власне обладнання для виготовлення одягу. Ми маємо швейні машинки, оверлоки, розпошивалки, закрійні столи, принтери для друку на одязі та термопреси. Зароблені кошти реінвестуються в бізнес. У нас з братом є фіксовані зарплати, але якщо наступний місяць буде супер успішним – на своїй кишені ми цього не відчуваємо. Адже всі «зайві» гроші підуть у розвиток бізнесу. 

Ми передбачили тренд на українське

Андрій: На початку повномасштабного вторгнення одним із трендів стала фраза «Доброго вечора, ми з України». Цей продукт був здебільшого поверхневим і ситуативним, бо впоратися з таким артом могла будь-яка друкарня. Проте такі футболки доволі швидко стали засобом вираження приналежності до України.

Натомість наша продукція була «запакована» в мистецький продукт з певною кітчевістю. Це давало людям можливість говорити не так прямолінійно. Наприклад, у картині «Українська готика», що репрезентує дві іконічні постаті української культури Лесю та Тараса, фон змінився на палаючий Кремль. Бо це бажання, наратив, який витає всюди – аби Росія згоріла та зникла з карти світу. 

Наразі наші картини відтворюють загальний настрій сьогодення. Одним з прикладів є картина «I don’t fucking care», на якій Леся Українка сидить на Подолі, а довкола – інопланетяни, українці й якісь дивні речі. Попри це Леся розслаблена – сидить з бокальчиком вина і «не париться». Це не означає, що вона не хвилюються через війну, на якій гинуть люди. Але це засвідчує, що її ментальний спокій наразі є певним пріоритетом. Вона навчилася насолоджуватися життям у світі абсурду, аби не зійти з розуму. 

Леся Українка та картина «I don’t fucking care» від артплатформи Vidro.

Дехто називає нас вандалами 

Сергій: Цікаво, що до початку великої війни кількість людей, які звинувачували нас у вандалізмі, була значно більшою. Та після 24 лютого ми всі глибше зацікавилися українською культурою, а наша аудиторія – зросла. Звісно, це вплинуло й на наші роботи. Раніше картини були більш сміливі, містили матюки, експресивні образи та були прикладами провокативного мистецтва. Проте після 24-го ми вирішили поставити цю тенденцію «на паузу».

Зараз піднесення хороших якостей української культури важливіше за тицяння пальцем в те, що потребує змін. Тому картина, яка раніше називалася «Щось ви бл*дь перегнули з тою журбою» змінилося на «Немає часу на журбу». Нині всі наша арти є радше про щось хороше. 

Найбільше критики свого часу ми зазнали у тік-тоці, а потім почали отримували гнівні коментарі в інстаграмі. Але ми не намагаємося переконувати людей змінити свою думку. Просто й далі транслюємо свою ідею через мистецтво. Якщо наша творчість знаходить відгук серед аудиторії – вона має право на існування. 

Донати – це плата за те, що я можу жити

Андрій: Десь за місяць до повномасштабного вторгнення ми розпочали розробку NFC-колекції картинок. Це була спроба актуалізувати наше мистецтво у криптосвіті. Проте з початком війни ми призупинили роботу. Натомість створили благодійну колекцію, а всі зібрані кошти передавали на підтримку ЗСУ.

Також ми періодично проводимо соціальні акції. Скажімо, нещодавно продавали футболки з написом «Russia is terrorist state» для людей з-за кордону за собівартістю. Ми подумали, що буде круто, якщо в інших країнах хтось у такий спосіб нагадуватиме, що Росія – країна-терорист. 

Ми не беремо місію освітньої платформи. Ми мотивуємо людей

Андрій: У нас є чітка візія розвитку, що полягає у відкритті шоуруму в Києві, і ми активно над цим працюємо. До того ж ми маємо власні потужності, що дозволяють експериментувати і створювати якісний одяг, який додає цінності українській культурі. Ми прагнемо знайти ті глибинки, які «зайдуть» молоді, зацікавити її тими, хто активно творив нашу культуру.

Після перемоги ми також плануємо створювати речі для світової аудиторії, щоб розповідати про Україну не лише через класичні стереотипи про борщ і вишиванку. Наша мета – щоб «українське» асоціювалося з чимось якісним, цікавим і новаторським. Вийти за межі звичайних уявлень і задати цей тренд для інших. 

Франклін – президент Америки, який зображений на 100-доларовій купюрі – став символом і синонімом грошей у світі. Безсумнівно, американці практично несвідомо зробили його візуальним втіленням багатства й успіху. А в нашій українській культурі ми маємо Шевченка, який є символом журби. Отже, через мистецтво ми хочемо перетворити Кобзаря на втілення прогресивності. Ми прагнемо переосмислити і зробити Шевченка символом провідних ідей, аби він асоціювався з розвитком, інноваціями та прогресом.

Сергій: Ми створюємо наше мистецтво не для самопопуляризації, тому зазвичай наші з братом постаті є анонімними. Прив’язка до особистості певною мірою звужує аудиторію – обличчям бренду натомість стають наші клієнти. А ми – просто Сергій та Андрій, які створили Vidro.

Суспільство

Це 10 брендів прикрас в традиційному українському стилі

Опубліковано

Щоб щодня відчувати зв’язок з українською культурою, можна додати у свої образи навіть одну прикрасу. Коралі, керамічне намисто чи стрічковий ґердан — обирайте те, що подобається найбільше, або ж створюйте власні поєднання.

ШоТам зібрали для вас 10 брендів прикрас, що відтворюють давні зразки або ж творять сучасні, не забуваючи про наші традиції.

Коралівна

Де купити: інстаграм

Коралі на дві низки можна придбати за 2150 гривень, а намисто з гірського кришталю, селеніту та латунного хрестика — за 3000 гривень. Також можна купити баламути, вироби з венеційки, дукачі, зґарди.

«Моя філософія проста. Я хочу, щоб ви носили коралі щодня. Без особливого приводу. Не чекаючи на свято. Так, вкраплюючи частинку української культури в буденність, з часом ми обов‘язково відродимо нашу ідентичність». 

ВидимоНевидимо

Де купити: інстаграм, сайт

Це майстерня українського традиційного золотарства, що виготовляє намиста, сережки й дукачі. Замість монет російської імперії в дукачах виготовили власний дизайн з деревом життя. Такий дукач обійдеться у 2000 гривень, а сережки-пташечки з латуні — 1300.

«Ми завжди прагнемо поєднати витворені віками ідеали прекрасного й особисті бажання кожного замовника. Як результат — маленькими кроками та великими зусиллями формується сучасне лице давнього й великого народу». 

Творча майстерня Олени Мазурок

Де купити: інстаграм

Майстерня пропонує авторські намиста. Також там проводять різноманітні майстер-класи, де можна самому навчитися виготовляти прикраси. В асортименті є дукачі, керамічні намиста, сережки, латунні перстені та лускавки (намисто з дутого скла). Кожен виріб особливий: намисто з сучасної венеційки можна придбати за 8000 гривень, а перстені з латуні — від 550 гривень.

«Я тішуся своїм набутком, оглядаю його, горджуся та розумію всю цінність цих речей. Особливе місце займають ті речі, котрі мені передалися в спадок, і це далеко не намиста, не корал, лускавки чи дукачі. У моєї бабці не було намист з лускавок, зате вони є у мене й будуть у моєї доньки. Ми самі зараз формуємо цю скриню скарбів, щоб нести відповідальність та світлість цих традицій», — каже майстриня.

Майстер Василь Білоножко

Де купити: інстаграм, фейсбук

Майстер з Черкащини виготовляє сережки, дукачі та різноманітні елементи для намист, які можна використовувати для створення власних прикрас — хрести, намистини тощо. Вироби майстерні відтворюють традиційні прикраси українців. Дукач-ягнусок (з медальйоном у формі серця) можна придбати за 3200 гривень, а комплект з дукача й сережок-пташечок — за 3600 гривень.

ККрамничка

Де купити: інстаграм

У крамничці співпрацюють з майстринями з бісероплетіння, гончарем і майстром-мосяжником, тож тут можна придбати силянки, стрічкові ґердани, керамічні намиста, зґарди тощо. Бойківська силянка обійдеться у 2000 гривень, а керамічні чорні коралі — у 750 гривень.

«Географічне розташування України та її природні багатства сприяли розвитку великої кількості ремесел. Усі наші майстри — з різних куточків України. Завдяки вам вони можуть творити, продовжувати свою справу, передавати знання та навички новому поколінню майстрів». 

Майстерня Пацьорки

Де купити: інстаграм

Це проєкт майстрині з Житомира Марини Василенко. Вона виготовляє прикраси ручної роботи з кераміки, перламутру, скла тощо. Додає й металеві підвіси та намистини. Наприклад, намисто з авантюрину та кришталю з підвісом коштує 1850 гривень, а чокер з шунгіту (гірська порода чорного кольору) з тризубом — 600. Його можуть приміряти й чоловіки.

ROOTS

Де купити: інстаграм, сайт

Бренд прикрас створила фольклористка Ярина Дронь, тож тут ви знайдете відтворені етнографічні зразки сережок, перстенів і намист. За 2500 гривень можна придбати перстень зі срібла з жадеїтом, який створили за зразком зі Східного Поділля, а за 3400 гривень — коралове намисто на три низки.

«Прикраси ROOTS — це поєднання історичної правдивості й актуального нині мінімалізму. Це вишуканість у лаконічному дизайні, що витриманий століттями. Це багатство, яке Ви захочете передати в спадок. Це твоя заново відкрита унікальність». 

Oksana Boriychuk

Де купити: інстаграм, сайт

В асортименті бренду можна знайти намиста з керамічних намистин, дармовиси, зґарди, браслети та сережки. Часто вони об’єднані в колекції — до Різдва, Великодня тощо. Наприклад, намисто «Дзвінка коляда» можна придбати за 3400 гривень, а сережки «Зелений гай» — за 980 гривень. 

«Більшість виробів унікальні чи створені в лімітованій кількості. Проте ми також створюємо цілісні колекції, основними акцентами яких є виготовлені в нашій майстерні намистини з білої глини з авторським розписом. Також використовуємо натуральне каміння, венеційське скло, авторські зґарди та добірну фурнітуру». 

Катерина

Де купити: інстаграм

Майстриня створює бісерні прикраси: силянки, ґердани, намиста за авторськими чи відтвореними схемами. Також вона вигадала квіткові браслети-манжети з бісеру — такі можна купити за 1000 гривень за штуку. Стрічковий ґердан з підвісами коштуватиме від 1700 гривень. Працює майстриня й під замовлення.

Prylavok

Де купити: інстаграм

У крамниці пропонують авторські прикраси з поєднанням традицій і сучасності. Тут можна придбати котильони-брошки за 1500 гривень, заколки з бісером — за 1200 гривень, а стрічкові ґердани, які можна носити і як прикрасу для волосся — від 1800-2000 гривень. 

«Наші прикраси — це не просто аксесуари. Це розкіш, яка відображає вашу неповторну особистість». 

Читати далі

Суспільство

Легіонери показали ліквідацію ворога мінометним вогнем на Харківському напрямку

Опубліковано

Бійці Міжнародного Легіону ГУР МО України разом із білоруськими добровольцями полку Кастуся Калиновського нищать ворога на Харківському напрямку.

Відповідне відео оприлюднило Головне управління розвідки МОУ.

На одній з ділянок після спроби прориву противник був ювелірно знищений мінометним вогнем.

Добровольці з Білорусі та ще понад 50-ти країн світу борються з російськими окупантами на найгарячіших напрямках фронту вже третій рік поспіль.

Читайте також: “Створено захисниками”: перезапустили бренд ветеранів-підприємців

Відео можна переглянути за посиланням.

Нагадаємо, Міноборони анонсували застосунок Резерв+ для військовозабовʼязаних.

Фото: ГУР

Читати далі

Суспільство

Врятовані хвилясті папуги переїхали у літню фазенду Київського зоопарку

Опубліковано

У Київському зоопарку велика група хвилястих папужок, які потрапили сюди під час війни, переїхала на свою нову літню фазенду.

Про це повідомили у соцмережах зоопарку. 

Врятовані хвилясті папуги переїхали у літню фазенду Київського зоопарку

“Реабілітація птахів — це складний і довготривалий процес. Адже необхідно не тільки відновити тварину фізично, але й повернути нормальний психологічний стан та соціалізувати до групи собі подібних”, — розповіли фахівці.  

Читайте також: В Україні перекладуть 90 книжок завдяки програмі Translate Ukraine

Саме для реабілітації папуг на території зоопарку створюються все нові й нові природні авіарії, де птахи перебувають у складі зграй безпосередньо у парку Київзоо — на свіжому повітрі серед зелених кущів та дерев. Новий авіарій розраховано на проживання двадцяти хвилястих папуг, для яких облаштовано:

  • гнізда,
  • гілки дерев,
  • канати та гойдалки,
  • присади,
  • годівничка,
  • напувалка.

Дно авіарію устелено дерев’яною мульчою. Врятовані птахи дуже люблять зерновий корм, овочі та фрукти. Вони швидко відновлюють сили у гомінкій зграї.

Кияни можуть їх побачити у сквері навпроти слона. 

Нагадаємо, в Україні запрацював проєкт з безоплатної вакцинації та чипування тварин.

Читати далі