Суспільство
Як український косплей підкорює Європу та США: історія агенства Fenindom
Як перетворити незвичайне хобі на успішний бізнес? Марія Карпенко більше 10 років тому захопилась косплеєм, 4 роки тому створила агенство Fenindom і сьогодні співрацює з такими брендами, як Playstation і Red Bull.
Ми поговорили з Марією про бізнес, упереджене ставлення до косплею та плани на майбутнє.
Марія Карпенко
Управляє агентством Fenindom Cosplay Agency спільно з чоловіком.
Творчий магістр юриспруденції
У креативних людей, особливо з нестандартними захопленнями, часто є проблема з прийняттям себе і з комунікаціями. У 2007 році я шукала якесь ком’юніті, де могла б відчувати себе комфортно. І знайшла людей, які займалися косплеєм, приєдналася до них. Ми робили костюми, готували постановки, проводили зйомки. Це було мистецтво, хобі, спосіб самовираження.
Є такий стереотип, що косплей — це субкультура. Але це не так, це набагато ближче до театру, модельного бізнесу, фотографії, просто косплей поєднує в собі все воєдино.
У 2015 я випустилася з університету магістром з економічного права. Тоді ситуація в країні була важкою, середня зарплата юриста-початківця була близько 3000 гривень. Я перебувала в підвішеному стані. Тому я відкрила магазин на Etsy і виставила костюми на продаж. Здавалося, що період коли я могла займатися косплеєм закінчився, тому що я серйозна людина і будь-які креативні захоплення не заохочувалися в пристойних компаніях.
Передбачала, що продам костюми і забуду про це. І я дійсно їх продала, але потім мені почали писати люди і питати, чи можу я пошити ще.
Як з’явився Fenindom
Я прийшла до друзів, які займалися пошиттям костюмів і виготовленням реквізиту, і розповіла, що люди готові платити гроші за нашу роботу. Друзі сказали: “Так, давай працювати”. Так все зародилося.
У перший час я була менеджером і пов’язувала замовників з виробниками. Спочатку ми були просто студією дизайну, яка робила костюми на замовлення для американського ринку. Поступово почали розширювати послуги і зараз ми працюємо в трьох напрямках: дизайн і виробництво костюмів, організація заходів і реклама.
Ми створюємо індивідуальні, сценічні костюми, для рекламних зйомок. Організовуємо тематичні шоу, вечірки і корпоративи. Що стосується реклами, то створюємо фото- і відеоконтент.
Все це виросло завдяки моєму захопленню косплеєм. Це дало мені необхідні навички і контакти художників. Тепер люди знають, що якщо їм потрібно щось креативне, вони завжди можуть звернутися до мене і моя команда це створить.
Як працює команда
В нашій команді працюють від 6 до 10 осіб, залежно від сезону. Під кожну категорію у нас є окремі люди, які координують свої напрямки. На проєктну роботу можемо підключати цілу команду, але на постійній основі ми їх не тримаємо. Співпрацюємо з молодими художниками.
Найбільший відділ — це продакшн. Там шиють костюм, виготовляють крафтові деталі, реквізити, перуки. Завдання продакшну — зробити довговічний костюм, який можна використовувати багато разів і який буде повторювати референс один в один.
Виробництво знаходиться в Києві, виготовляємо костюми самі, це найзручніший варіант контролю якості. В нас на костюми стоїть черга на 2-3 місяці. Тканини купуємо в основному в Україні. Загалом ми створили понад 300 костюмів за час існування агентства.
Коли замовляють костюми, які схожі на образ якогось героя, тоді за це береться стиліст. Він підбирає деталі, ми збираємо з них костюм.
Другий варіант — це якщо замовникові потрібно повторити костюм один в один, як у персонажа. Ціна на такі стартує від 1500 доларів.
Читайте також: Грай в ігри та вчи історію: як працює видавництво WoodCat
Великий бізнес та косплей
Ми співпрацювали з такими брендами, як AIR, Moyo, Playstation, Red Bull, Lords Mobile. У великого бізнесу немає негативного ставлення до того, які витоки у креативного агентства. Головне, щоб воно справлялося зі своїми завданнями. Вони можуть дозволити собі експерименти, і від цього відштовхуються, коли працюють з креативними рішеннями і брендами.
Замовників на дизайн костюмів більше з-за кордону. Це рекламні агентства і компанії, які постійно співпрацюють з косплеєрами. У нас просто більш привабливий цінник, в порівнянні з американськими або європейськими компаніями.
У косплеї для рекламодавця може бути маса варіантів співпраці. Точно так же, як співпрацюють з блогерами, так само можуть співпрацювати і з косплеєрами. Це такі ж художники, як і будь-які інші.
Звідки з’явилися стереотипи та упереджене ставлення
Це все почалося з 2000 років, ще тоді регулярно запрошували косплеєрів і ролевиков на телепередачі. Продюсер хотів отримати гарну картинку, побачити косплеєрів в образі, тому що це дуже яскраво і привертає увагу. Всі ці величезні крила, конструкторські рішення, воно дійсно викликає “вау-ефект”. Але при цьому вони не сильно дбали про те, який образ вони створюють в очах глядача. Не морочилися щодо того, як це подати так, що людина просто показує вигаданий образ. Тому вони сприймалися, як фріки.
Зараз це змінюється, у всьому світі це окрема категорія контент-кріейторів. В Україні є такі заходи, як Comic Con, де сприймають косплеєрів як творців інтертейменту (розваг, — прим. авт.) на майданчику. Це сприймається як маскарад, позитивно, з інтересом, як щось цілком нормальне. І це змінює образ косплеєрів в позитивну сторону.
Я думаю те, що ми робимо — це важливо. Головне — розуміти, як ці захоплення монетизувати, тому що саме з цього моменту і починається великий розвиток будь-якої ніші, як якоїсь великої сфери.
Непопулярний косплей
В Україні бракує тематичних заходів, тому що інвестори бояться заходити на цей ринок. Хоча існують успішні приклади, типу Comic Con. І якби якась компанія прийшла до інвесторів з готовим бізнес-планом, то вони могли б отримати гроші. Але в нашій сфері багато хто боїться широкої аудиторії і намагаються орієнтуватися на вузьке коло.
З виставками та ж біда. У Німеччині, наприклад, проводиться близько 50-ти тематичних виставок на рік, де є якась робота, пов’язана з рекламою і нашими напрямками. В Україні буде добре, якщо 10 виставок набереться.
Повинен з’явитися косплеєр, який зможе вийти на широку аудиторію і стати відомим, щоб називаючи його ім’я багато сказали: “А, так, я знаю цю людину”. Тоді це повністю увійде в ужиток, в цьому можна буде заробляти і мати великі гроші.
“Привіт, я Маша, давайте працювати!”
У планах зарекомендувати себе, як креативне агентство, яке може працювати з нестандартними рішеннями в області поп-культури, файн-арту і розвиватися в цьому напрямку. В першу чергу зарекомендувати себе на ринках Європи і США. Хочемо зайнятися організацією тематичних корпоративів, і просунутися на ринку реклами в Європі і США. Наша перевага в тому, що українські послуги дешевше.
Косплеєр — це не фрік. Це художник, з яким можна кооперуватися і співпрацювати, у якого є нестандартні рішення.
Психологічно важко вийти і сказати “Привіт, я Маша і займаюся косплеєм. Заплатіть за наші послуги”. Тим більше важко, тому що це певний стереотип. Але я можу запропонувати проєкт, зробити його яскравим і бути корисною. Тому давайте працювати.
Читайте також: Десять правил успіху для малого бізнесу. Поради від експерта зі світовим ім’ям