Новини, якi надихають!
Пiдтримати
Звяжіться з нами

Суспільство

«Викуплені верстати, богуславські килими і авто для сина-військового». Як майстриня тче і підтримує армію

Опубліковано

Валентина Ткач — ткаля у третьому поколінні, дід навчив ткати маму, а мама — її. Так жінка продовжує досліджувати традиційне українське ткацтво і додає власне бачення. Війна увійшла і у її барвисту майстерню, повністю заповнену килимами, але ткалю це не зупинило. Вона продала усі вироби, щоб підтримати сина-військового та інших бійців, що стали на захист України!

ШоТам поговорили з Валентиною про її роботу під час війни, особливий момент знайомства з ткацьким верстатом та символи, зашифровані у тканні.

Валентина Ткач

Ткаля

Прослизнути до кімнати і…

Моє захоплення ткацтвом почалося з дитинства — я з династії килимарів. Дід Михайло навчив ткати мою маму Марію ще в п’ять чи шість років. Ставив їй ослінчик біля ткацького верстата і вона подавала човника (щоб протягувати нитку між нитками основи).

Моя мама — гуцулка з Івано-Франківщини, тож ткала гуцульські килими. А у 1970 році, після одруження з моїм татом, всією сім’єю переїхали до Богуслава, на Київщину. Пригадую, як я п’ятирічна, вперше відчула магію ткацького верстата. Жили ми у квартирі, мама була у декреті й трохи ткала для себе на невеличкому верстаті. Та мене до тієї кімнати не пускала саму, щоб раптом я щось не пошкодила. А мені так кортіло зайти! 

Одного разу, коли мама пішла на кухню і не зачинила двері до кімнати, я туди тихесенько пробралася — щоб ніде нічого не скрипнуло. І от він — верстат. Сонячне проміння осяяло його, аж підсвічувало — такий казковий момент! Я тихенько доторкнулася до ниток, побачила, як все рухається — так хотілося посмикати і понатискати — але не можна. Раптом здалося, що мама повертається, то ж я швидко за двері — і все, сиджу ляльками граюся. Але оце перше особисте знайомство з ткацьким верстатом пам’ятаю до деталей і зараз. 

Потім я підросла і гралася поруч, поки мама ткала, — вона робила для мене з ниток лялечок чи просто клубочки.

Мама ткаля-художниця, тато — директор

Мама створювала ескізи і за ними ткала, а тато був директором фабрики художніх виробів «Перемога» у Богуславі. До обох я в шкільні часи приходила на роботу, і в тата казала, що як виросту буду директором, а в мами — що буду художником. У мами на роботі я перемальовувала орнаменти, допомагала зафарбовувати. Чим старшою ставала, тим складніші орнаменти намагалася вигадати — мама вчила, які підійдуть для ткацтва, а які ні. Вона була талановитою килимарницею, одного разу всього за одну ніч намалювала ескіз килима, подали його на комісію в Укрхудожпром у Києві. Ескіз затвердили, а тоді за тим малюнком ткали килими на виробництві великими партіями. 

У батька на роботі теж було цікаво. Там ткали різне: рушники, скатертини, серветки, штори, налавники. Батько дозволяв мені посидіти у його директорському кріслі, я там і уроки робила, і просто малювала.

Та в 90-х батько помер, фабрика почала занепадати — то пожежі влаштовували, то розкрадали майно. Ми з мамою спробували врятувати хоч щось. Новий директор дозволив викупити верстати. Пам’ятаю, як зайшла до цеху — верстати у павутинні стоять, але здається, що ткалі тільки-тільки відійшли і скоро повернуться, ще нитки є на шпульках. 

Світлину надала Валентина Ткач

Глибокі символи

Я викупила 10 верстатів і розібраними поскладала у гаражі. Вони чекали свого часу. Мама продовжила ткати за своїми малюнками вдома, а я з нею. Продавали килими на Андріївському узвозі в Києві. В той час я зрозуміла, що у кожен виріб треба вкладати власну енергію, тож під час роботи часто молилася — такі «заряджені» килими навіть краще купувалися.

Ткацтво захоплювало все більше, я вирішила дослідити символіку та орнаменти. Пішла вчитися заочно у Державну академію керівних кадрів культури і мистецтв. Тож 3 роки вчилася, вночі ткала, щоб заробити на навчання. Вдень — доглядала своїх маленьких дітей.

Зате саме завдяки навчанню я змогла відвідувати бібліотеки у Києві і читати книжки про нашу символіку — в моєму місті такої інформації не було. Наприклад, всі ромби, гострокутні зірки з’являлися у орнаментах, бо наші предки колись визначали за зорями, коли косити, коли садити. Символи Сонця, зір, чотирьох стихій тощо вміщували віру наших пращурів у примноження добробуту і збереження роду. У цих орнаментах я бачу захист українців і розумію, що ми — давній народ з культурою, яку треба берегти. І це розуміння має підсилювати нашу віру і впевненість. 

Тож жоден орнамент не з’являється просто так, всі вони важливі. За 30 років ткацтва я робила килими та вироби різної ширини та кольорів, багато експериментувала. І кожен виріб наснажувала добрими помислами. Також мені важливо, щоб килим ставав гармонійним завершенням інтер’єру, тож просила людей, які замовляли, щоб показали, де саме в домі має бути мій виріб — так легше підібрати кольори. 

Світлину надала Валентина Ткач

Передати своє вміння далі

Верстати з фабрики зберігала у різних місцях, у одному з таких місць частимну дерев’яних від верстатів хтось вкрав.  Та все ж я знайшла прихисток для своїх верстатів та нових ідей — і вже 8 років орендую майстерню.

Я з радістю кинулася ткати всі килими, які мені подобаються: і гуцульські, і богуславські, і авторські. Богуславські килими мають поперечно-смугастий орнамент. У гуцульському може бути багато кольорів, а тут менше — в основному червоний, чорний, коричневий, оранжевий, жовтий, зелений. 

Мені дуже хотілося відновити своє дитяче бачення — стоять верстати і люди тчуть. Коли подорослішала, то зрозуміла, яка це важка праця, а тоді мені здавалося, що всі такі завзяті — тчуть і усміхаються. Це зараз я знаю, як від стоячої роботи болять ноги і спина. Але все ж мама прищепила мені любов до ткацтва, тож я досі хочу цим займатися. Мама у свої 82 роки теж досі тче, щоправда, на маленькому верстаті з мого дитинства. 

Своїх дітей я теж навчила ткати. Зараз моя донька у декреті й живе зі мною. То я принесла їй маленький ткацький верстат — вона тче крайки. Я дуже радію, що у мене є кому передати всі свої знання. Свого внука я вчила ткати, ще коли йому було 7 місяців. Принесла настільний верстат — сама ткала і поки бавилася з ним, розповідала про всі процеси. А він — уважно слухав. Внучка познайомилася з ткацтвом у 3 місяці — я сідала з ткацьким верстатом на підлогу біля ліжка, де вона лежала поруч з мамою. Дитина очей не відводила, я теж коментувала всі дії, а вона, здається, з цікавістю слухала. А як були блекаути минулої зими ми з донькою при світлі ліхтариків ткали на невеликих верстатах. То внучка на них лазила і сиділа — і вже у рік знала, як треба стукати, щоб прибити нитки.

Світлину надала Валентина Ткач

Килими послужили для захисту України

Крім доньки, маю ще сина. Він у мене музикант. Пішов добровольцем на війну з перших днів повномасштабного вторгнення. Тож він захищає Україну, а я — допомагаю чим можу.

До війни у моїй майстерні все було в килимах — вони справді були всюди: і на стінах, і в корзинах, і на поличках. Фантазувала багато — крім килимів ткала і сумочки, і рюкзачки, і подушки, і підставки для чашок. 

Я зайшла до майстерні вже під час повномасштабного вторгнення й подумала, що поки всі ці килими цілі, вони мають приносити користь. Тож негайно почала продавати все, що було. Навіть килими можуть послужити добром для захисту України. Так вдалося купити синовій бригаді машину, спорядження, тепловізори, допомагаю також іншим бійцям. Сказала собі: почни з себе і не звертай ні на кого увагу. Тож тчу і продаю — люди купують і в Україні, і за кордоном. 

Мені важливо, щоб усі воїни повернулися додому живими й неушкодженими. Також організовую збори для військових, бо бачу, як ми всі згуртувалися на початку повномасштабної війни і як зараз донатять. Для мене дуже наболіле питання допомоги армії. Я б дуже хотіла, щоб люди не розслаблялися — війна ще не закінчилася, а кожен по гривні і чиєсь життя буде збережене. 

Ділитися добром

З війною з’явився постійний розпач, але ткацтво рятує — перебираю кольорові нитки і мені стає легше. Я мріяла зробити маленькі настільні ткацькі верстати, щоб навчати людей ткати. Тож знайшла майстра, який виготовив для мене їх. На групові чи індивідуальні заняття приїжджали люди із різних куточків України, а також із-за кордону.

Я й сама з своїми верстатами їздила проводити майстер-класи з ткацтва, куди запрошували — і Україною подорожувала, і до Бельгії, Німеччини, Польщі, Нідерландів, Туреччини. Людям подобалося вчитися новому. 

Через рік під час повномасштабної війни я знову почала їздити із своїми верстатами за кордон і популяризувати ткацтво. У серпні була в Польщі на Ягеллонському ярмарку, у вересні брала участь у 18 міжнародному фестивалі митців народної творчості у місті Пендік (Туреччина). Багатьом відвідувачам фестивалю подобалось спробувати ткати на маленькому верстаті. Також зустріла там і українців, вимушених виїхати з України через війну, бо залишились без домівки.

А зараз я зрозуміла, що росіяни крадуть у нас історію, культуру — бо в них нічого немає: ні в душі, ні в голові. Тому я вирішила ділитися своїми знаннями  — чим більше українців будуть вміти ткати (або вишивати, або опанують інші ремесла), то наша культура і традиції збережуться. Маємо відчувати, що ми, українці, наші традиції для нас — коріння й основа.

Орнаменти я підбираю по-різному — буває проглядаю раніше намальовані мамині малюнки і свої, або ж переглядаю світлини стародавніх килимів, які зробила сама у музеях. Також дивлюсь не тільки на орнаменти килимів, а й вишивки — її більше збереглося. Надихаюся квітами, буває, гляну у квітник — і знайду гарне кольорове поєднання. А головне — природне. Бувало й таке, що імпровізувала, і на ходу підбирала нитки, поки ткала, от які зараз хочеться кольори, ті й беру. Виходять в основному веселі килими. Зараз, під час війни, нитки стали трохи в дефіциті, не всі кольори можна купити. Сподіваюся, все налагодиться.

Килими у мене можна придбати — зараз працюю більше на замовлення. До мене в майстерню можна приїхати і подивитися, як я тчу, які види верстатів маю. Я люблю ділитися цією кольоровістю з іншими, заряджати їх на добро — навіть у такі страшні воєнні часи. Бо добром треба ділитися.

Суспільство

У Києві відбудеться виставка, присвячена культурній спадщині європейських країн на сході України

Опубліковано

У Києві на Михайлівській площі з 21 травня до 4 червня творці фільму «Євродонбас» презентують вуличну виставку, присвячену культурній спадщині європейських країн на сході України, яку залишили бельгійські, французькі, німецькі, британські та американські промисловці на зламі ХIX–ХX століть.

Про це повідомляє пресслужба Міністерства культури та інформаційної політики.

«Досі існує міф, що розбудова одного із найбільших промислових регіонів України належить Совєтському Союзу. У суспільному дискурсі мало порушується тема внеску європейських інвесторів у заснування містечок, розвиток промисловості та суспільного життя на Донеччині та Луганщині задовго до приходу радянської влади», – йдеться в повідомленні.

Так, метою виставки є розповісти про історичну спадщину Маріуполя, Дружківки, Нью-Йорка, Лисичанська, яку будували промисловці з країн Європи, а також показати стан і руйнацію архітектурних пам’яток до та після повномасштабного вторгнення Росії.

«Ми прагнемо розповісти про спадщину європейських країн на Донеччині та Луганщині якомога ширшій авдиторії – і в Україні, і за кордоном. Зокрема, для того, аби спростувати міф про виключно радянське походження Донбасу, яке постійно просуває Росія. Тому після роботи над фільмом «Євродонбас» наша команда вирішила ініціювати вуличну виставку для киян. Адже, на жаль, переважна більшість будівель, які ми демонструємо на виставці, вже знищені російськими окупантами», — зазначила продюсерка і авторка проекту Анна Паленчук.

Зокрема, на виставці представлена історія будинку британця Джона Г’юза, який заснував Донецьк. Також можна дізнатись прo гімназію у Лисичанську, яку залишили бельгійці, млин Пітера Діка у селищі Нью-Йорк, який збудували німці, комбінат Ілліча у Маріуполі, створений американцями та бельгійцями, французьку спадщину Дружківки тощо.

Крім того, у межах виставки відбудеться показ документального фільму «Євродонбас» режисера Кoрнія Грицюка в інформаційно-виставковому центрі Національного музею Революції Гідності 9 травня 2024 року о 17.00.

Виставка є частиною комплексного культурно-просвітницького проєкту присвяченого спадщині європейських країн на Сході України, який реалізує кінокомпанія «435 ФІЛМС», вона буде доступна українською та англійською мовами.

Цей проєкт включає документальний фільм «Євродонбас» (продюсерка Анна Паленчук, режисер Корній Грицюк), аудіоподкаст «Євродонбас: Німецька спадщина» та онлайн-проєкт «Європейська індустріальна спадщина на Сході України» ( у співпраці з фондом «Ізоляція»).

Читайте також: У Києві відбудеться виставка, присвячена культурній спадщині Донеччини й Луганщини

Проєкт «Європейська спадщина Донеччини та Луганщини» підтриманий у рамках програми (re)connection UA 2023/24, що реалізується ГО «Музей сучасного мистецтва» та Ukrainian Emergency Art Fund (UEAF) у партнерстві з UNESCO @unesco, та фінансується через Надзвичайний фонд спадщини UNESCO та ініціативу UNESCO-Ашберг для митців та культурних професіоналів.

Партнери виставки – посольство Королівства Бельгія в Україні, Міністерство закордонних справ України, Міністерствo культури та інфoрмаційнoї пoлітики України, Український інститут національної пам’яті, Націoнальний музей Ревoлюції Гіднoсті, міжнародний благодійний фонд «ІЗОЛЯЦІЯ. Платформа культурних ініціатив».

Нагадаємо, бійці ЗСУ показали, як розписують писанки на Великдень 2024 під Бахмутом.

Фото: МКІП

Читати далі

Суспільство

У Швеції відбулася церемонія відкриття Євробачення-2024

Опубліковано

У шведському місті Мальме у неділю, 5 травня, відбулася церемонія відкриття пісенного конкурсу “Євробачення-2024”.

Про це повідомляє Суспільне.

Як зазначається, так званим Бірюзовим хідником пройшли всі цьогорічні учасники конкурсу, крім ізраїльської делегації, оскільки сьогодні вшановують пам’ять жертв Голокосту.

Представниці від України alyona alyona & Jerry Heil вийшли на бірюзовий хідник у вбранні з підвішеними ключами. Вони символізують втрачені домівки через війну в Україні — коли ключ є, а дому вже немає.

Читайте також: Google запускає додаткову програму грантів для українських стартапів на 10 мільйонів гривень

Артистки подарували ведучому український великодній кошик і показали традицію “битися” крашанками. Співачки також нагадали, що збиратимуть кошти на відбудову гімназії у Дніпропетровській області.

68-й пісенний конкурс “Євробачення” проходить у шведському місті Мальме. Перший і другий півфінали відбудуться 7 та 9 травня, грандфінал — 11 травня.

Україну на конкурсі представляє дует alyona alyona & Jerry Heil з піснею Teresa & Maria. Вони виступлять у першому півфіналі. Номер для співачок поставила українська режисерка, номінантка на “Ґреммі” за найкраще музичне відео Таню Муіньо.

Нагадаємо, картини, на яких зображені українські волонтери та лікарка з Маріуполя, покажуть у Парижі та Нью-Йорку.

Фото: Суспільне

Читати далі

Суспільство

Укрзалізниця приготувала Великодні обіди для Харківщини – фото

Опубліковано

Команда Food Train приготувала святкові обіди для жителів Харківщини Під час свят особливо важливо підклуватися про тих, хто поряд. Саме тому команда потягу-кухні Укрзалізниці – Food Train – приготувала близько 4300 великодніх обідів для мешканців Харківщини.

Про це повідомляє Міністерство відновлення України.

“Цього разу Food Train привіз до Харкова ще й 2300 власноруч спечених та прикрашених Великодніх пасок. Ними пригощали місцевих мешканців, серед яких – внутрішньо переміщені особи, багатодітні родини, пенсіонери, жителі знеструмлених будинків, пацієнтинти психіатричної для лікарні та будинку літніх людей. Прояв турботи одне про одного дозволяє українцям не втрачати віру та триматися попри складні часи”, – повідомили у Мінвідновленні.

Читайте також: Google запускає додаткову програму грантів для українських стартапів на 10 мільйонів гривень

Закупівля продуктів для поїзда-кухні фінансується нашими партнерами – Фондом Говарда Баффета – The Howard G. Buffett Foundation.

Нагадаємо, уряд запропонував виробникам дронів пільгові гранти.

Фото: Міністерство відновлення України

Читати далі