Новини, якi надихають!
Пiдтримати
Звяжіться з нами

Суспільство

Не мотлох, а артефакти культури. Хто «полює» на старовинні речі для українських музеїв? Кейс проєкту «Спільний спадок»

Опубліковано

Старовинна вишита сорочка вашої прабабусі – це не мотлох, а потенційний експонат музею. Предмети, які десятиліттями припадають пилом у шафах українців можуть виявитися унікальними артефактами культури та отримати шанс на друге життя.

«Спільний спадок» – громадська ініціатива, яка «полює» на старовинні речі, аби згодом передати їх у руки музейників. За перші місяці роботи проєкту вдалося згуртувати довкола себе десятки однодумців та передати «Музею Івана Гончара» перші лоти, над якими вже працюють дослідники. Про історію ініціативи, роботу в розпал війни та пошук артефактів культури ШоТам розповіла ініціаторка «Спільного спадку» Аліна Божнюк.

Аліна Божнюк

Ініціаторка та кураторка проєкту «Спільний спадок», колекціонерка народного вбрання.

Ми втрачаємо можливість досліджувати нашу культуру 

Я почала збирати старовинні речі з початком повномасштабного вторгнення  і вже маю колекцію з 35 українських сорочок. Купувала їх на різних маркетплейсах, у соціальних мережах та на аукціонах, де можна «поборотися» за унікальний спадок нашого народу. З часом я зрозуміла, що ринок давніх речей доволі великий і навіть сьогодні користується неабияким попитом.

А це означає, що традиційні речі, які колись були родинною реліквією, останніми роками стають предметом перепродажу й можуть потрапити в «погані руки». Найцінніші екземпляри вивозяться за кордон іноземними колекціонерами. А дехто й взагалі не знає, що з цим усім робити. Тому якісь речі можуть і взагалі опинитися в смітнику. Також унікальні українські сорочки можуть перешивати, змінюючи крій та фасон. Це все псує речі та унеможливлює повноцінне дослідження традицій різних регіонів, адже речі, які могли поповнити експозицію музеїв, просто туди не потрапляють.

Так з’явилася ідея подарувати українським музеям сорочки із власної колекції. Я розмістила оголошення в інстаграмі, але до кінця не розуміла, чи хтось зацікавиться такою пропозицією. Утім на мій допис відгукнулися одразу три музеї, а два з них – погодилися прийняти деякі мої сорочки.

Мої сорочки прикрашають «Музей Івана Гончара» 

«Музею Івана Гончара» я подарувала чотири сорочки, рушник та дитячу іграшку – І-ІІ пол. ХХ ст. А ще почала спілкуватися з командою установи та зрозуміла, що це не просто локація для екскурсій. Ці люди вразили мене своїм підходом до справи. Виявилося, що музей – це дещо глибше. Місце, де досліджують, зберігають та популяризують культуру українського народу. До того ж чимало якісних культурних проєктів, зокрема й сучасних, відбуваються саме на базі музею. 

Тому мені хочеться зробити все можливе, аби люди почали довіряти музеям. А ще – аби на їх базі зростали нові митці з власними проєктами. І передача речей сприяє цьому процесу, адже в музеях ці предмети перетворюються на об’єкти досліджень.

Утім самостійна ініціатива виявилася занадто дорогою для гаманця однієї людини. Скажімо, одна сорочка обійшлася мені у майже п’ять тисяч гривень. Тому виникла ідея стати кураторкою, яка сприятиме збереженню давніх речей та єднатиме різні сторони цього процесу: людей, які прагнуть долучитися до збереження культури, музеї та продавців антикварних речей. Власне, так і виник проєкт «Спільний спадок».

Мою ідею доволі швидко погодив директор музею Петро Гончар. На підготовку до запуску нам знадобилося чотири місяці. Цей час ми витратили на пошук партнерського фонду, розробку власного сайту та роботу над алгоритмом перевірки та викупу давніх речей.

Працюємо за системою краудфандингу

«Спільний спадок» працює за системою краудфандингу. Усі внески на нашу підтримку потрапляють на рахунок партнерського фонду «Коло». Фонд викуповує речі у продавців та заключає тристоронній договір. 

Насамперед ми збираємо кошти на придбання народного вбрання із західних областей, зокрема Закарпаття, а також картин та ікон, давніх світлин XIX-ХХ ст. Однак можемо потрапити на цінні експонати, наприклад, післявоєнних часів Другої світової або на унікальні речі тих регіонів, які вже представлені у музейній збірці. На «вільні» кошти ми купуємо предмети традиційного народного побуту й обрядових атрибутів.

Також ми отримали допомогу на платформі Patreon, де 35 людей, які повірили в нашу ініціативу, щомісяця донатять «Спільному спадку» 300 доларів. Мені дуже подобається цей результат, адже минув усього місяць, ми навіть не встигли публічно презентувати жодної купівлі, але вже маємо фідбек від однодумців. І не лише фінансовий: люди надсилають унікальні речі, які можуть стати частинкою музейного фонду України. 

Світлина з колекції ініціативи Спільний спадок
Аркуш з фотографіями з Історико-етнографічного мистецького альбому Івана Гончара «Україна й українці». Зображена Марія Купрієнко, нар. у першій третині ХХ ст.

На які речі «полюють» музеї? 

Здебільшого пошуком потенційних експонатів займаюсь я, далі передаю інформацію про знайдені речі експертам музею, які вже вирішують, чи варто це купувати. Після купівлі працівники музею детально паспортизують експонат та описують, у якій техніці він створений. Я повністю довіряю науковцям музею, адже лише вони можуть відрізнити оригінал від підробки.

Власне, ми маємо, де купувати такі речі, але не завжди маємо відповідні фінанси. У більшості випадків старі унікальні екземпляри коштують дешевше, ніж нові. І це, безумовно, сприяє нашому проєкту. Але через великий попит ціни поступово зростають, а дехто починає використовувати це для власної наживи.

Читайте також: Майбутнє пам’яток – у приватних руках. Хто рятує культурну спадщину України? Історія ініціативи «Спадщина.UA»

Скажімо, давні сорочки зі «скромною» вишивкою коштують від 500 гривень. Схожих вишиванок можна знайти чимало, і це грає нам на руку, оскільки продавці не завищують ціни. Якщо ж це речі музейного зразка, то вартість може стартувати від кількох тисяч гривень до кількох тисяч доларів. 

У моїй особистій збірці є речі вартістю від трьох до чотирнадцяти тисяч гривень. Але бувають лоти, чия ціна сягає двох з половиною тисяч доларів. Наприклад, Снятинські та Борщівські вишиті сорочки. Серед бажаних речей колекціонерів є певні різновиди Буковинських сорочок, які практично неможливо знайти на ринку.

Наша гордість – викуплені речі першої половини ХХ ст.

Нам вже вдалося знайти цілком автентичну річ для «Музею Івана Гончара» – жіночий кептар І пол. ХХ ст. із села Шишківці Чернівецької області. Цю шкіряну жилетку ми придбали за 2600 гривень. Водночас, якщо в процесі пошуку трапляються унікальні речі з «непріоритетних» регіонів, які не є в планах музею на поповнення –  ми теж можемо їх придбати. Адже часом ти розумієш, що нічого подібного вдруге зустріти не вийде.

Також завдяки нашому проєкту вдалося придбати набір речей, які належали Баранецькій Ганні Михайлівні – доньці українського січового стрільця. Вона народилась у селі Стриганці Тисменицького району Івано-Франківської області, і ще в молодості відбувала заслання в Іркутській області. 1947 року – вже у засланні – Ганна Михайлівна вишила картину, у якій зобразила село із написом: «Я нагадую рідну оселю, де живе моя люба родина, де й я провела свої молоді літа». 

Баранецька відбувала заслання зі своєю подругою Ковалюк Оленою з міста Косів, яка створила два альбоми малюнків. Усі вони згодом також опинилися у Ганни Михайлівни. Серед цих малюнків є портрет Тараса Шевченка, зображення святих, а ще листи додому. Нам вдалося викупити картину, малюнки та навіть сорочку Баранецької. 

Із мистецької точки зору ці речі не були нашим пріоритетом, але вони мають власну історію, а тому «Музей Івана Гончара» підтримав закупівлю. А трапились ці експонати нам доволі випадково. До «Спільного спадку» звернувся науковець, який прагнув виставити речі на продаж, проте спершу вирішив написати нам. Сподіваюсь, інші продавці в майбутньому робитимуть так само.

Жіночий кептар, який викупив проєкт Спільний спадок

Ми не ломбард – не плутайте 

Ми не хочемо, щоб наш проєкт сприймали як комісійний магазин чи ломбард. Нам вже доводилось мати негативний досвід у цьому питанні. Одна з підписниць надіслала повідомлення: «Скільки дасте за цю річ?». Але це так не працює. Ми маємо відповідально ставитися до грошей, які отримуємо від суспільства. Та й всіх речей, на жаль, не викупити.

Водночас «Спільний спадок» має й позитивні приклади, коли люди безкоштовно передавали свої речі. Скажімо, одна жінка надіслала нам вишиту сорочку та рушник 50-х років ХХ ст., а чоловік із Дніпра – давню світлину 40-х років ХХ ст. з однорічною дитиною в сорочці. Ці речі мають були сімейними реліквіями, проте власники вирішили, що хочуть зберегти ці артефакти в музеї. Ми вдячні за такі дари, оскільки вони допомагають збагатити колекції музею. 

Культурний фронт теж важливий

Можливо, ця війна почалася через те, що ми недостатньо розуміли свою ідентичність, а світ не усвідомлював, хто ми. Росія змогла створити міф, що ми є її частиною, а отже, нічого особливого в нас немає. Це призвело до того, що за межами України про нас мало що відомо. Тільки після повномасштабної війни світ проявив інтерес до України, яка з 2014 року веде запеклу боротьбу з величезним ворогом. Західні країни почали активно говорити про українську культуру і звертатися до музеїв для детальнішого дослідження історії України.

Мені здається, після перемоги на фронті ми повинні продовжувати боротьбу на культурному фронті. Є багато роботи, яку потрібно зробити в Україні та в світі, щоб зберегти та популяризувати нашу культуру. Цей фронт так само важливий, як і боротьба на передовій. Адже перемога ціною втрати власної культури – це не те, що нам потрібно. Ми маємо робити все можливе, аби нашу культуру чули не лише всередині країни, а й у всьому світі. Українці повинні розуміти, за що ми боремось та що захищаємо.

засновниця проєкту Спільний спадок
Ініціаторка «Спільного спадку» Аліна Божнюк.

Мріємо перевести експонати в цифровий формат

Сподіваюсь, довіра до нашого проєкту зростатиме, і ми зможемо створити більше партнерських колаборацій та залучити більші обсяги фінансування. Ми мріємо про співпрацю з іншими музеями, щоб знаходити унікальні предмети і точково допомагати у їх збереженні. 

Також в наших планах допомога музеям у відцифровуванні експонатів. Бо важливо не лише купувати артефакти минулого, а й зберігати їх у цифровому форматі, щоб люди могли ознайомитися з ними в інтернеті. Крім того, ми прагнемо вийти на іноземних поціновувачів культури, щоб збирати пожертви для підтримки наших проєктів.

Читайте також: «Російські бомби влучають у заклади культури не випадково». Хто рятує українські музеї під час війни

Тому закликаю читачів приєднуватися до нашої спільноти меценатів на платформі Patreon. За місячну передплату від $5 ви можете допомогти із порятунком рідкісних предметів та разом зберегти наш спільний культурний спадок. Ми вже маємо багато однодумців, але впевнені, що з кожним новим днем наша спільнота лише зростатиме. 

Суспільство

У Бразилії подружжя українців створило понад 120 тисяч писанок за 40 років

Опубліковано

Подружжя українців Жорже та Яра Сератюки, які проживають у Бразилії, за майже 40 років створили понад 120 тисяч писанок. Коли Україна здобула незалежність, вони були серед перших, хто приїхав відроджувати традицію писанкарства на Батьківщину.  

Про це розповіла Світлана Мельник, дружина посла України в Бразилії.

Вона зазначила, що роботи подружжя Сератюків відомі далеко за межами Бразилії і зберігаються у музеях і приватних колекціях по всьому світу. 

Яра Сератюк вважається унікальною у світі писанкаркою із філігранною технікою розпису перепелиних яєць, а її чоловік – автор багатьох власних новаторських технік та стилю.

Посол України в Бразилії Андрій Мельник, його дружина Світлана Мельник та подружжя українців Жорже та Яра Сератюки Фото/Facebook: Світлана Мельник / ©

Читайте також: Бійці ЗСУ показали, як розписують писанки на Великдень 2024 під Бахмутом

Як розповіла Світлана Мельник, поворотним моментом у літописі писанкарства у Бразилії вважається 1957 рік, коли була створена перша світська школа розпису писанок за ініціативою українських жінок Бразилії, які мали свою організацію при Хліборобсько-Освітньому Союзі у Куритибі.

Подружжя українців Жорже та Яра Сератюки Фото/Facebook: Світлана Мельник / ©

Її натхненницею стала піонерка писанкарської справи – Марія Кирилович Вoлошин. Школа мала неабиякий успіх. Кількість учнів щороку збільшувалась у рази.

Дружина посла України в Бразилії також нагадала імена найбільш видатних майстринь і майстрів, які стали брендами у світі бразильского писанкарства: це Жорж та Яра Сератюки, Тетяна та Юліана Бахтцен та Лідія Єдинь, Філомена Процек, Одеса, Марія та Ярослав Волочук, Пауло Марсіо Фуччі, Вальдоміро Ромео, Вільсон Жозе Котвіскі, Ана Марія Бовкаловські Мазепа, Мара Брессан Клімчук, Ана Хома Чудзій.

Напередодні Великодня кожна велика крамниця Куритиби мала за честь виставити на вітрині найкрасивіші роботи учениць школи.

“Так до писанки виник неабиякий інтерес, про неї стали писати у газетах та журналах, писанка почала захоплювати своєю магією не тільки українців, але і бразильців. У такий спосіб вона поступово зайняла гідне місце у культурній спадщині всієї Бразилії”, – розповіла Світлана Мельник.

Вона додала, що відмінність української писанки у Бразилії від традиційної на Батьківщині полягає у тому, що вона може поєднувати традиційні орнаменти різних регіонів України, відображати власний винайдений стиль автора або навіть запозичувати символи корінних народів Бразилії. 

Нагадаємо, картині, на яких зображені українські волонтери та лікарка з Маріуполя, покажуть у Парижі та Нью-Йорку.

Фото: Світлана Мельник

Читати далі

Суспільство

Британець українського походження проїде на велосипеді 7 тис. км для допомоги дітям в Україні

Опубліковано

Британсько-український технологічний підприємець, генеральний директор і засновник британської космічної компанії Spacebit Павло Танасюк проїде велосипедом 7 тисяч км, щоб зібрати кошти для українських дітей, які постраждали від розпочатої Росією війни.

Про це він повідомив «Радіо Свобода».

Свій велотур під назвою «Ride for victory» він розпочне приблизно через два тижні з Тайваню і загалом проїде три континенти – Азію, Америку і Європу.

«Спочатку я думав їхати 2-3 тисячі кілометрів, але коли я дізнався, що кордони України практично 7 тисяч кілометрів, це з Кримом, то я вирішив проїхати саме цю дистанцію – 6993 кілометри. Це саме ці кордони, які ми хочемо повернуть, бо це наша держава», – розповів Павло Танасюк.

Ціль підприємця – зібрати мінімум мільйон доларів. Гроші він хоче витратити на конкретний проєкт для дітей, постраждалих від війни. Який саме це буде проєкт, Павло Танасюк ще вирішує.

Читайте також: Картині, на яких зображені українські волонтери та лікарка з Маріуполя, покажуть у Парижі та Нью-Йорку

«Я – не професійний спортсмен, займався велоспортом у студентські роки. Для мене це буде важко, але коли я кажу важко, я завжди згадую, як важко нашим воїнам зараз на передовій, як важко дітям, які постраждали від війни. Тому для мене це такий персональний челендж, але і челендж допомоги дітям, допомоги Україні», – заявив він.

У матеріалі йдеться, що велосипед, на якому він вирушить у веломандрівку, повністю зроблений в Україні, щоправда, із запчастин з цілого світу, подарованих різними компаніями. Українська художниця Олеся Вакуленко розмалювала велосипед синьо-жовтими барвами і національним орнаментом. Під кермом, на рамі – металевий тризуб із підписом колишнього головнокомандувача ЗСУ Валерія Залужного на пластині з «Азовсталі». Шолом Павла теж розмальований кольорами українського прапора.

Дорогою Танасюк буде ночувати у наметі, в готелі або машині, яка його супроводжуватиме. Він вестиме стрім, розповідатиме людям про Україну і збиратиме донати.

Після закінчення марафону, який триватиме приблизно два місяці Павло Танасюк має намір продати велосипед на аукціоні, щоб виручити ще більше грошей на благодійну ціль.

Компанія Павла Танасюка розробляє технологію космічної робототехніки для місячних і планетарних місій. У кінці цього року він планує відправити на Місяць прапор і мапу України, а також радіаційний датчик виготовлений в Україні. Дані отримані з цього пристрою безплатно передаватимуть різним інституціям, університетам, і їх зможуть досліджувати студенти у своїх наукових роботах.

Нагадаємо, естонський депутат, який збірає гроші на ЗСУ, доїхав на велосипеді до Києва.

Фото: Радіо Свобода

Читати далі

Суспільство

Коли шість коліс — не зайві: у ПАР для спецпризначенців зібрали унікальний пікап

Опубліковано

Південноафриканська компанія Armormax Defence побудувала, можливо, один із найкрутіших Land Cruiser 79 у світі.

Цей пікап із колісною формулою 6×6 за твердженням його виробників створений спеціально для умов екстремального бездоріжжя. Автомобілебудівники з ПАР запевняють, що за весь час випробувань TAC-6 — так назвали позашляховик – вони жодного разу не зіткнулися з жодною механічною поломкою, повідомляє АрміяInform.

Спочатку TAC-6 розробляли для французьких спецпризначенців. Машина створювалася для того, щоб «їхати куди завгодно та повертатися знову і знову, з ким завгодно». І хоча пропонуються різні варіанти бронювання (і навіть установка зброї), TAC-6 можуть використовувати звичайні покупці, наприклад, фермери. Щоправда, фермер має бути не бідним: базовий TAC-6 коштує $81,5 тисяч, а броньована машина на $68 тисяч дорожча. Але, як то кажуть, товар того вартує!

«Коли справа доходить до мобільності, платформа TAC-6 перевершує будь-яку повнорозмірну 4-тонну вантажівку, доступну сьогодні», — заявили в компанії.

TAC-6 створюють на базі Land Cruiser 79 Series із 4,2-літровим двигуном V6 або 4,5-літровим V8. Шасі подовжують і додають другу роздавальну коробку для передачі моменту, що крутить, на третю вісь. Пікап оснащується спеціальними трикомпонентними приводними валами Dana та зберігає стандартні подовжені листові ресори (але також пропонується ліфт-пакет на 10 см).

Спочатку Armormax розробила шестиколісний Land Cruiser з механічною коробкою передач, але рік тому відклала проєкт і вирішила перейти на автоматичну коробку передач. Це не звичайна автоматична коробка передач, вона розроблена та омологована компанією ZF спеціально для TAC-6.

«Автомат» призначений для роботи в найважчих умовах. Спеціально для АКП створили окрему систему охолодження для того, щоб коробка не перегрівалася в спеку і при русі по піску з великим навантаженням.

Клієнти можуть замовити бронювання Land Cruiser до рівня B6, що забезпечить захист від пострілів зі штурмової гвинтівки. Також позашляховик може бути обладнаний баками для води, системою пожежогасіння, двома запасними колесами.

Armormax розробила для TAC-6 два паливні баки об’ємом 210 літрів та 90 літрів, що забезпечує запас ходу понад 2 тисячі км. А для версії з одинарною кабіною розроблено бак ємністю 610 літрів і, відповідно, вдвічі більшим запасом ходу.

TAC-6 спроєктований так, щоб зберігати надійність у складних умовах, а повна маса автомобіля сягає семи тонн.

Автомобіль TAC-6 був підданий значним випробуванням, що включали понад 250 тисяч кілометрів пробігу за різними ландшафтами Африки та Європи, щоб оцінити його мобільність і стійкість. Цей процес оцінки був розроблений для порівняння характеристик TAC-6 з існуючими повнорозмірними 4-тонними вантажівками.

Протокол включав серію суворих випробувань за участю французьких спецпризначенців, спрямованих на те, щоб довести машину до її експлуатаційних можливостей. Під час цих випробувань TAC-6 виявив лише дві несправності, обидві з яких були пов’язані з помилкою водія, через перенавантаження та згоряння зчеплення.

TAC-6 був спроєктований з урахуванням військового застосування, включаючи можливість транспортування у стандартному 20-футовому транспортному контейнері ISO. Таке конструктивне рішення дозволяє TAC-6 пропонувати широкий спектр варіантів.

Сюди входять різні системи озброєння, включаючи калібри 12,7 мм, 14,5 мм, 20 мм та 30 мм, мінометні системи калібру 60 мм та 81 мм, а також конфігурації, адаптовані для таких функцій, як бронетранспортер, підвіз боєприпасів, польова механічна майстерня, транспортування невеликих автомобілів, логістична підтримка, радіолокаційні платформи та доправлення та запуск  безпілотних літальних апаратів, а також застосування як пускова платформа для протитанкових керованих ракет.

Нагадаємо, у Києві відбудеться виставка, присвячена культурній спадщині Донеччини й Луганщини.

Фото: Armormax Defence

Читати далі