Новини, якi надихають!
Пiдтримати
Звяжіться з нами

Суспільство

Фільми, про які говорить увесь світ: 14 головних досягнень українського кіно

Опубліковано

У другу суботу вересня ми відзначаємо День українського кіно — професійне свято кінодіячів та працівників кінематографії. Українське кіно пройшло тривалий і часто складний шлях до свого підйому й остаточного становлення. Під час радянської окупації фільми українських режисерів цензурували, а після здобуття незалежності вони не отримували необхідного фінансування. Попри все, кіно продовжує жити й отримувати міжнародне визнання.

Про те, як українське кіно відзначають у світі, читайте в матеріалі ШоТам.

Найкращий документальний фільм усіх часів — «Людина з кіноапаратом», 1929

Це документальна хроніка з життя міста, яка змінила кіномову та відкрила нові можливості для режисерів. «Людина з кіноапаратом» Дзиґи Вертова, який знімали в Одесі, Києві та Харкові, залишається одним з головних фільмів в історії не тільки українського, а й світового кіно.

В авторитетному сучасному рейтингу найкращих фільмів усіх часів від британського журналу Sight & Sound за результатами опитування 2022 року «Людина з кіноапаратом» посів 9-те місце. У першому рейтингу Sight & Sound з визначення найкращих документальних фільмів у 2014 році фільм Дзиґи Вертова посів перше місце.



Фото: Довженко-Центр

Найкращий фільм з будь-коли знятих у світі — «Земля», 1930

Цей фільм мав пропагувати колективізацію, а став міжнародним шедевром, який продовжують вивчати в найпрестижніших кіношколах. Німу стрічку Олександра Довженка визнали одним з дванадцяти найкращих фільмів, коли-небудь знятих у світі, на Всесвітній виставці в Брюсселі 1958 року. 

«Земля» є прикладом унікальної поетичної кіномови Довженка. У стрічці режисер оспівує цінності української нації, її звичаї, традиції та любов до праці. Фільм визнають і високо оцінюють світові режисери. Зокрема, Мартін Скорсезе схарактеризував «Землю» так:

«Фільми Олександра Довженка вражають. Вони й досі приголомшують. Він народився в Сосниці, у нього була неймовірна любов до України, і ви можете відчути це в кожному кадрі його найбільших картин — і, звичайно ж, великого фільму “Земля”».

«Земля» зазнала критики в СРСР через «нехтування висвітленням класової боротьби, пантеїзм та біологізм, захист куркулів та оспівування журби за минулим». Стрічку заборонили й реабілітували лише в 1958 році — після міжнародного визнання. У рейтингу Sight & Sound за 2022 рік фільм посідає 243 місце.


Фото: стоп-кадр з фільму

Нагорода ФІПРЕССІ на Каннському кінофестивалі — «Лебедине озеро. Зона», 1990

Фільм видатного українського режисера, оператора та впливового представника покоління «українського поетичного кіно» Юрія Іллєнка дебютував на «Двотижневику режисерів» у Каннах та отримав нагороду від Міжнародної федерації преси (ФІПРЕССІ). Фільм знятий за сценарієм Сергія Параджанова, який 6 років провів у тюремних таборах. «Лебедине озеро. Зона» отримав світове визнання, але не вийшов у прокат в СРСР. 

За сюжетом, чоловік втікає з в’язниці за три для до звільнення та ховається в залізному постаменті «Серп і молот». Там він знайомиться з жінкою. Фільм є притчею про тоталітаризм, життя в замкнутому просторі та пошук свободи.

Фото: стоп-кадр з фільму

Срібний ведмідь Берлінського кінофестивалю — «Йшов трамвай дев’ятий номер», 2002


Мультфільм, створений у техніці пластилінової анімації, розповідає про звичайний ранок дорогою на роботу чи навчання: переповнений у годину пік транспорт, пенсіонери, яким кудись треба, штовханина та какофонія людських голосів. Анімація отримала нагороду Берлінського кінофестивалю — Срібного ведмедя — у 2003 році як найкращий короткометражний фільм. Також мультфільм отримав гран-прі Штутгартського міжнародного фестивалю анімаційних фільмів. Міжнародний успіх стрічки став важливим історичним маркером для українських аніматорів про те, що в них є надія на відновлення кінопроцесу.


Фото: Довженко-Центр

Золота пальмова гілка Каннського кінофестивалю за найкращий короткометражний документальний фільм — «Подорожні», 2005

«Подорожні» — перша українська документальна стрічка доби незалежності, яка здобула нагороду Каннського кінофестивалю.

Фільм Ігоря Стрембіцького досліджує тему божевілля, самотності та втрати свободи. Його героями стали мешканці київського акторського Будинку ветеранів і психоневрологічного диспансеру. Акомпанує чорно-білій короткометражці колискова «Ой люлі-люлі, спатоньки хочу» у виконанні Мар’яни Бенюк.


Фото: Довженко-Центр

Золота пальмова гілка Каннського кінофестивалю за найкращий короткометражний фільм —  «Крос», 2011

Ігровий короткий метр Марини Вроди про змагання з бігу в школі ставить питання про те, куди ми всі біжимо та яке майбутнє чекає на Україну. Стрічка досліджує актуальні проблеми українського суспільства та заохочує до роздумів щодо того, куди нам рухатись далі. «Крос» став першим українським ігровим фільмом, який отримав нагороду на Каннському кінофестивалі після 1991 року.

Картину створили в копродукції з Францією, половину фільму режисерка профінансувала самостійно.


Фото: стоп-кадр з фільму

Гран-прі «Тижня критиків», приз фонду Gan на підтримку дистриб’юції та «Золота камера» за найкращий дебютний фільм Каннського кінофестивалю — «Плем’я», 2014 

Стрічка Мирослава Слабошпицького отримала низку міжнародних нагород і вважається найтитулованішим українським фільмом — окрім Канн її відзначили на кінофестивалях у Гамбурзі, Варшаві, Тбілісі, Лондоні й Мілані. Успіх фільму ознаменував новий період, початок нової хвилі в українському кіно.

Кримінальна драма «Плем’я» створена виключно українською жестовою мовою без субтитрів чи закадрового голосу. Події відбуваються в інтернаті для людей з вадами слуху, де навчається головний герой Сергій. Хлопець доєднується до кримінального угрупування «Плем’я» та закохується в дівчину ватажка банди Аню, яка заробляє проституцією.


Фото: Довженко-Центр

Читайте також: «Збирали архів по крихтах»: 7 фільмів про боротьбу за незалежність України

Спеціальний приз журі за найкращий повнометражний документальний фільм Амстердамського кінофестивалю фільму — «Українські шерифи», 2015

Документальний фільм Романа Бондарчука про шерифів у селі Стара Юр’ївка на Херсонщині, які починають свою роботу через відсутність міліції, отримав нагороду найбільшого та найвпливовішого фестивалю документалістики — Міжнародного фестивалю документального кіно в Амстердамі (IDFA). 

Головні герої стрічки Віктор і Володя поєднують обов’язки міліціонерів і соціальних працівників: вгамовують сімейні сварки, спиняють бійки між сусідами, шукають потопельників тощо — тобто займаються всім, окрім кримінальних злочинів. Однак після того, як починається війна, настрій жителів села змінюється.


Фото: Довженко-Центр

Перемога в програмі «Горизонти» на Венеційському кінофестивалі — «Атлантида», 2019

«Атлантида» Валентина Васяновича розповідає про майбутнє українських деокупованих територій після перемоги. Головний герой фільму намагається впоратися з ПТСР і жити далі. Довкола — колись найбагатший індустріальний регіон, який визнаний непридатним до життя. У фільмі зіграли виключно непрофесійні актори: колишній розвідник Андрій Римарук, який пройшов війну на Донбасі й працює у фонді «Повернись живим», парамедикиня Людмила Білека та доброволець Василь Антоняк. Більшість сцен знімали в Маріуполі.

Окрім нагороди у Венеції, «Атлантида» зібрала низку відзнак на інших відомих майданчиках: гран-прі міжнародного кінофестивалю Les Arcs Film Festival (Франція), гран-прі Tromsø International Film Festival (Норвегія), Спеціальний приз журі міжнародного кінофестивалю в Токіо (Японія), премія за найкращу операторську роботу на міжнародному кінофестивалі в Севільї (Іспанія).



Фото: Довженко-Центр

Нагорода за найкращу режисуру в категорії світової документалістики на американському кінофестивалі «Санденс» — «Земля блакитна, ніби апельсин», 2020

Документальний фільм режисерки Ірини Цілик отримав нагороду на головному фестивалі незалежного кіно «Санденс» в Америці. Також його представили на кінофестивалях у Берліні, Варшаві та Цюриху.

Фільм розповідає про родину з Красногорівки, яка перебуває в «червоній зоні» Донбасу, де від початку війни не припиняються бойові дії. Попри постійні обстріли й складний побут, вони намагаються зберегти теплі та дружні стосунки всередині родини.

«Земля блакитна, ніби апельсин» досліджує наслідки російської окупації та її вплив на суспільство на прикладі однієї родини.


Фото: IMDb

«Кришталевий ведмідь» від юнацького журі програми Berlinale Generation 14plus на Берлінале — «Стоп-Земля», 2021

Драму про дорослішання та підліткові переживання учнів звичайної київської школи відзначили на Берлінському кінофестивалі «Кришталевим ведмедем» від юнацького журі програми Berlinale Generation 14plus. 

Режисерка Катерина Горностай розповідає історію 16-річної дівчини Маші та її друзів у найтривожніші для них моменти дорослішання — під час перших закоханостей, іспитів та початку дорослого життя. Окрім міжнародних нагород, фільм дуже тепло прийняли в українській кіноспільноті, зокрема, на Одеському кінофестивалі та премії кінокритиків «КІНОКОЛО».


Фото: Держкіно

Нагорода за найкращу режисуру світового кіно на «Санденс» — «Клондайк», 2022

Ігровий фільм Марини Ер Горбач отримав нагороду за кращу режисуру на американському кінофестивалі «Санденс». За сюжетом родина опиняється в епіцентрі авіакатастрофи рейсу MH17 Malaysia Airlines 17 липня 2014 року в селі Грабове Донецької області. 

Головні герої Ірина й Анатолій очікують народження першої дитини, але війна та збиття літака змінює їхні життя. Жінка відмовляється евакуюватися навіть тоді, коли село захоплюють озброєні угрупування.

Фільм створений у копродукції України та Туреччини. «Клондайк» відзначили Призом екуменічного журі на Берлінале та гран-прі на кінофестивалі в Сієтлі.



Фото: стоп-кадр з фільму

Гран-прі в категорії «Документальний фільм» на «Санденс» — «Порцелянова війна», 2023

Цей фільм — спільна робота американського режисера Брендана Белломо та харків’янина Слави Леонтьєва. Стрічка розповідає про українських художників-керамістів Славу, Аню й Андрія, які з початком війни вирішують залишитися в місті та боротися — продовжувати займатись мистецтвом і готувати майбутніх захисників до війни.

Світова прем’єра фільму відбулася на фестивалі «Санденс» у 2024 році, де він отримав гран-прі секції US Documentary.

Фото: стоп-кадр з фільму

«Оскар» за найкращий документальний фільм — «20 днів у Маріуполі», 2024

У 2024 році Україна отримала свою першу нагороду від Американської кіноакадемії. «Оскар» у категорії «Кращий документальний фільм» завоювала картина «20 днів у Маріуполі» режисера та журналіста Associated Press Мстислава Чернова. 

Чернов разом з фотографом Євгеном Малолєткою та продюсеркою Василісою Степаненко приїхали до Маріуполя перед початком повномасштабного вторгнення та залишились єдиними журналістами, які документували облогу міста до березня 2022 року. Хроніка перших днів окупації зображає поступову смерть Маріуполя, фіксує російські воєнні злочини та супротив українських захисників. Фільм також виграв британську кінопремію BAFTA Film Awards 2024 в категорії «Найкращий документальний фільм».

У своїй промові на церемонії вручення «Оскара» Мстислав Чернов сказав:

«Мені хотілося б, щоб я ніколи не знімав цього фільму. Я хотів би обміняти цей “Оскар” на те, щоб Росія ніколи не вторгалася в Україну і більше ніколи не нападала на наші міста. Але разом ми можемо зробити так, щоб правда перемогла. Слава Україні!».

Фото: стоп-кадр фільму

Читайте також: Фільм «20 днів в Маріуполі» тепер можна подивитися онлайн: на яких платформах

Коментарі

Суспільство

Пошкоджений корпус «Охматдиту» підготували до зими: лікарня прийматиме на 15% більше пацієнтів (ФОТО)

Опубліковано

У Національній дитячій спеціалізованій лікарні «Охматдит» завершили першочергові протиаварійні роботи, які захистять сучасний лікувально-діагностичний корпус від зовнішніх впливів. Завдяки цьому медики зможуть безперебійно працювати навіть у холодну пору року.

Про це повідомили на фейсбук-сторінці закладу.

Хто і що зробив

Роботи виконала будівельна компанія ТОВ «ЮНІТ ДЕВЕЛОПМЕНТ» за фінансової підтримки благодійного фонду «Таблеточки».

У рамках протиаварійних заходів:

  • Встановлено сендвіч-панелі у пошкоджені віконні та дверні прорізи, які дозволяють обробляти поверхні антисептиками, забезпечуючи належні умови для лікування.
  • Ізольовано частину приміщень тимчасовими конструкціями для захисту від зовнішніх впливів.
  • Демонтовано небезпечну пошкоджену плитку з фасаду.
  • Утеплено стіни мінеральною ватою, інженерні мережі, а також частково замінено пошкоджені елементи, які контактували із зовнішнім середовищем.
Фото: «Охматдит»

Читати також: У Вінницькій області активісти планують відновити старовинний палац Кошарських (ФОТО)

Що це дає пацієнтам

За словами представників лікарні, завдяки цим роботам заклад зможе:

  • Приймати на 15% більше пацієнтів, ніж до аварії.
  • Забезпечити якісні умови лікування для дітей.
  • Стабільно працювати під час опалювального сезону.

Фото обкладинки: «Охматдит».

Коментарі

Читати далі

Суспільство

У Львові побудують шість перехоплювальних паркінгів: для чого вони потрібні

Опубліковано

18 листопада затвердили проєкт будівництва шести перехоплювальних паркінгів на в’їздах до Львова. Це рішення стане важливим кроком у розвантаженні центральних районів міста та розвитку інфраструктури громадського транспорту.

Про це повідомив Керівник департаменту міської мобільності та вуличної інфраструктури ЛМР Олег Забарило.

Де облаштують паркінги

Для реалізації проєкту обрали шість ділянок:

  • Вул. Б. Хмельницького:
    9 500 м², 380 паркомісць. Тут планують розширити маршрути громадського транспорту та створити виділені смуги для його руху.
  • Перехрестя вул. Городоцька — вул. Збиральна:
    8 500 м², 340 місць. Забезпечать зручний доступ до громадського транспорту.
  • Вул. Стрийська (біля іподрому):
    Найбільший паркінг площею 31 600 м², що вміщатиме 1264 автомобілі. Виділені смуги для громадського транспорту дозволять скоротити затримки до центру на 49%.
  • Вул. Зелена:
    5 400 м², 216 місць. Облаштують зручний доступ до тролейбусів.
  • Вул. Личаківська:
    5 000 м², 200 місць. Це допоможе зменшити транспортний потік з Винників та прилеглих громад.
  • Перехрестя вул. Т. Шевченка — вул. І. Величковського:
    21 000 м², 840 місць. Зручно розташований для потоків із західного напрямку.
Фото: візуалізація від tvoemisto

Переваги для міста

Проєкт спрямований на зниження кількості автомобілів у центрі Львова, скорочення затримок у русі громадського транспорту та поліпшення доступності міських маршрутів.

Нові паркінги стануть основою системи «перехоплюй і їдь», що відповідає сучасним тенденціям розвитку сталої мобільності. Вони забезпечать зручність для мешканців та гостей Львова, зберігаючи при цьому історичний і екологічний баланс міста.

Читати також: У Львові відкрили пам’ятну дошку на честь 135-ліття першого очільника УНР (ФОТО)

Що таке перехоплювальні паркінги

Перехоплювальний паркінг — це спеціально облаштована авто- або велостоянка, зазвичай розташована на в’їздах до міста. Головна ідея такого паркінгу — дати можливість жителям приміських зон залишити свій транспорт і пересісти на громадський транспорт для поїздки до центру міста.

Як це працює?

Власник автомобіля залишає свій транспортний засіб на стоянці на весь день, а до центру чи інших частин міста їде громадським транспортом, маршрут якого інтегрований з паркінгом. На зворотному шляху авто забирається з паркінгу.

Нагадаємо, що на Львівщині запустили першу пересувну аптеку (ФОТО).

Фото обкладинки: Freepik.

Коментарі

Читати далі

Суспільство

На Харківщині будують підземне укриття для лікарні на 430 людей (ФОТО)

Опубліковано

На базі центральної районної лікарні в Близнюківській громаді Лозівського району триває будівництво великого підземного укриття для пацієнтів і медперсоналу.

Про це повідомив начальник Харківської обласної військової адміністрації Олег Синєгубов.

Укриття для понад 430 людей

Підземне укриття зможе вмістити більше ніж 430 осіб. У його межах облаштують кабінети, операційний блок і палати інтенсивної терапії. За словами Олега Синєгубова, лікарня є ключовим медичним об’єктом громади, тому забезпечення її функціонування навіть під час обстрілів — пріоритетне завдання.

Фото: опубліковане на фейсбук-сторінці Олега Синєгубова

Сучасне обладнання та автономія

Близнюківська ЦРЛ уже отримала новітнє обладнання завдяки підтримці Міністерства охорони здоров’я. У лікарні працює сучасна лабораторія для проведення різних медичних досліджень, встановлено комп’ютерний томограф і дві кисневі станції. Також заклад оснащений автономними системами живлення, водопостачання та новою котельнею.

Фото: опубліковане на фейсбук-сторінці Олега Синєгубова

Читати також: Дитяча лікарня на Київщині співпрацюватиме з флорентійським медичним закладом «Мейєр»

Безпека під час війни

Будівництво укриття демонструє важливість безпеки пацієнтів і медиків у прифронтових громадах. Воно стане не лише захистом під час обстрілів, а й простором, де зможуть надавати медичну допомогу навіть у критичних умовах.

Близнюківська лікарня — це приклад поєднання безпеки, інновацій та турботи про здоров’я кожного мешканця громади.

Нагадаємо, що благодійний фонд «Старенькі» збирає кошти на теплі набори для літніх людей Чернігівщини.

Фото: опубліковане на фейсбук-сторінці Олега Синєгубова.

Коментарі

Читати далі

Шопочитати

Культура2 тижні тому

Степ, аромат полину, запахи моря і гір — це проєкт «Yuşan-Зілля» про єдність культур українців і кримських татар 

У залі поволі згасає світло, простір наповнюють перші акорди. Український голос починає пісню, а в...

Суспільство3 тижні тому

Адаптивний одяг, інклюзивний посуд і дошки для нарізання: ці ініціативи полегшують життя людям з пораненнями

Нарізати овочі, поснідати улюбленими стравами, одягти штани — всі ці повсякденні справи стають справжніми викликами...

Суспільство4 тижні тому

«Чи я можу вам допомогти?»: це хлопці з соцмереж, які купують у бабусь квіти та роблять інші добрі справи

Ви точно бачили ці відео в соцмережах, коли хтось купує продукти для літньої жінки, скуповує...

Економіка і бізнес4 тижні тому

Українські пазли за мотивами Гаррі Поттера й не тільки: як бізнес із Харкова отримав ліцензію від Warner Bros.

Коли бізнес українських пазлів Woods Story тільки починався, Вікторія та Михайло все робили самі, адже...